Mijn mama en ik trekken elk jaar traditiegetrouw naar de Boekenbeurs. Zo ook vorig jaar! Ik heb me daar heel goed kunnen inhouden en ging met maar 3 boeken naar huis. #trots (Ook omdat mijn boekenkastjes vol zitten dus ik heb geen plek meer..)
Eén van de drie boeken die ik meenam is Overtuigingskracht, van Noah Goldstein, Steve Martin en Robert Cialdini. De auteurs zijn alledrie toonaangevende personen in de wereld van psychologie. In dit boek maken zij de vertaalslag en combinatie van verschillende psychologische onderzoeken. Ze geven in 60 – korte – hoofdstukken evenveel manieren om mensen te kunnen overtuigen iets te doen!
60 geheimen van overtuigen
Dat ‘iets’ kan vanalles zijn, zo blijkt. Ze geven het voorbeeld van hoe een kleine aanpassing op de kaartjes van een hotel ervoor zorgde dat gasten vaker hun handdoek hergebruikten. Spoiler alert: de voordelen voor het milieu waren het NIET. 😉
Ik heb uit elk hoofdstuk(je) heel waardevolle inzichten gehaald en het is een boek dat je niet snel kan uitlezen. Niet omdat het moeilijk is, maar wel omdat je continu begint na te denken hoe je die technieken kan toepassen in je eigen business! Ik deel hier graag mijn grootste verrassingen!
Mijn grootste verrassingen
Onderschat de kracht van sociaal bewijs (social proof) niet!
Mensen zijn geneigd iets te doen, wanneer ze denken dat mensen zoals zij het ook doen. In het voorbeeld van het hotel, dat graag de gasten wilde motiveren om vaker een handdoek te hergebruiken, bleek al dat het milieu geen doorslaggevende factor was. Wat hen dan wel overtuigde? Het feit dat àndere gasten in het hotel wél hun handdoeken opnieuw gebruikten! Dus, wil jij je klanten overtuigen een bepaald gedrag te vertonen? Laat hen weten dat ‘mensen zoals zij’ hetzelfde gedrag ook al vertoonden!
Meer aanbod betekent niet meteen meer verkoop
Het is heel logisch om te denken dat wanneer je aanbod uitgebreid is, je ook meer zal verkopen. Uit onderzoek blijkt blijkbaar dat dat niet per sé het geval is. Het omgekeerde is zelfs waar; wanneer mensen veel keuze hebben, denken ze automatisch dat het hen meer werk zal opleveren als ze moeten kiezen. En dus kiezen ze maar niet en gaan ze voor een merk waarvan het aanbod kleiner is en ze dus minder moeten nadenken. Straf!
De optie ‘niets doen’, zorgt voor meer toewijding
Wil jij de betrokkenheid van je doelgroep vergroten? Geef hen dan de optie om ‘niets te doen’ in plaats van actie te ondernemen. Huh?! Blijkbaar werkt ons brein dus zo, dat wanneer we de optie krijgen om niets te doen, we geneigd zijn de àndere keuze die we maken met meer toewijding uitvoeren! Concreet voorbeeld: wanneer een diëtist tegen een klant zegt dat hij ook altijd niets kan doen, gaan ze juist harder hun best doen om wel gezond te eten.
De eersten zullen de laatsten zijn
Krijg je binnenkort de keuze om als eerste of als laatste een examen, presentatie, pitch, sollicitatiegesprek,… te doen? We gaan er vaak vanuit dat we dan best als eerste gaan. We denken dat de persoon tegenover ons dan nog fris en monter is en dus ontvankelijker zal zijn. Het tegendeel is waar! Hoe dat komt? Twee redenen: in het begin is een ‘jury’ vaak zuiniger met het uitdelen van punten en hebben juryleden vaak nog een beeld van ‘de ideale kandidaat’ in hun hoofd. Ze maken in het boek ook wel de nuance dat dit niet àltijd het geval is, dus klaag me niet aan wanneer je niet gekozen wordt ook al ben je laatste in rij. 😉
Maak van je zwak punt een sterk punt
We verbloemen graag onze zwakke punten en highlighten de dingen waar we goed in zijn. Hoewel dat compleet normaal is, kan het soms ook goed zijn om met je zwakste punt naar buiten te komen. Wanneer je het zelf doet, kan iemand anders je al niet voor zijn. Daarbovenop zorgt het er ook voor dat mensen je als betrouwbaar en eerlijk aanzien, net omdat je het zelf aanhaalt. Ha!
Ik zou kunnen blijven doorgaan en over alle 60 geheimen een kort stukje kunnen schrijven. Maar dan zou ik nog lang bezig zijn; dus wil je meer weten? Koop het boek! Als je me kent, mag je het eens lenen! 🙂
De vorige BOSS BOOK’s lezen? Je vindt ze hier allemaal bij elkaar!