Eveline Smet kwam ongeveer twee jaar geleden op mijn radar nadat ik een artikel van haar hand over Inbound Marketing op Bloovi had gelezen. Toen ik bij Kadonation werkte, had Eveline de overstap naar growth hacking gemaakt en intussen is ze van freelancer gegroeid naar een eigen agency met een team van vaste en losse freelancers. Tijd voor een lunch bij Fosbury & Sons in Antwerpen om naar haar verhaal te luisteren!
Van loondienst naar freelancer
En dat verhaal begint bij The Farm van BBDO. Na haar studies, waar ze naar eigen zeggen lang over heeft gedaan, verovert Eveline een plaatsje in The Farm. 3 weken lang worden 12 jonge, ambitieuze marketeers in een villa gestoken om hands on te werken voor klanten van BBDO, met de mogelijkheid om nadien aangenomen te worden. “Ik wist altijd al dat ik in marketing wou werken en liefst op strategisch niveau. Een job als Digitaal Strateeg leek me wel iets, maar iedereen zei me dat dat onmogelijk is wanneer je recht van school komt. Het is me toch gelukt toen ik werd aangenomen bij BBDO!”
Tijdens het jaar in loondienst bij BBDO, was Eveline ook bezig met een start-up. “Ik wou TV-reclame interactief maken met de ‘Get it’-app. Ik heb er lang aan gewerkt, samen met een developer en een designer maar uiteindelijk was de technologische kost te hoog en vonden we geen funding om de start-up naar een volgend level te brengen.”
En toen is ze begonnen als freelancer. “Telkens voor grote bedrijven en een aantal dagen per week vast. Dat waren altijd strategische rollen als ‘interim marketing manager’, waar ik heel datadriven te werk ging. Ik heb op die drie jaar tijd enorm veel ervaring opgedaan bij bedrijven als USG, SD Worx en Johnson & Johnson.”
Ik ben onder de indruk van die grote namen en wanneer ik vraag hoe ze daar telkens terecht kwam, bleek LinkedIn en bij uitbreiding haar netwerk, de manier!
Een eigen agency
Haar netwerk is voor Eveline van groot belang: “Ik kan zelfs zeggen dat 60% van de business die binnenkomt, via mijn netwerk komt. LinkedIn is een topkanaal om je netwerk te onderhouden én jezelf op een bepaalde manier naar buiten brengen. Laat weten wat je doet en naar wat voor jobs je op zoekt bent. En wie weet wat komt er uit!”
Na 4 jaar freelancen voelt Eveline dat ze tegen haar limieten aanloopt. Niet fysiek of mentaal, maar wel naar aantal klanten afgezet tegen het aantal uren in een dag. “Ik ben altijd heel graag bezig geweest met verschillende businessmodellen, van start-up naar scale-up maar ook van grotere bedrijven. Ik wilde als freelancer ‘upscalen’ en mijn omzet verdubbelen. Maar ik kan mezelf niet verdubbelen dus ik had behoefte aan een nieuw businessmodel voor mezelf. En zo is The Growth Agency ‘gegroeid’!”
Automatiseren van marketingprocessen
Maar wat doet The Growth Agency nu eigenlijk? “Digital marketing voor klanten als SipWell, Europ Assistance en Provincie Antwerpen. We werken volgens de Lean Start-Up methodologie. Daarbij gaan we door automatisatie van verschillende processen op zoek naar hoe we het snelste en gemakkelijkste nieuwe klanten voor onze klanten kunnen binnenhalen.”
“Die werkwijze is ontstaan in de start-up wereld, waar nooit veel mediabudgetten voorhanden zijn om aan marketing te doen. Maar nu beginnen ook grote corporates de voordelen en waarde van growth hacking of experiment driven marketing in te zien.”, vult Eveline nog aan.
Op anderhalf jaar tijd is The Growth Agency gegroeid tot een agency waar een 10-tal freelancers samenwerken. En zonder kantoor. “We werken remote dus iedereen kan werken vanwaar hij of zij wil. We hebben wel wekelijks teammeetings om de vinger aan de pols te houden. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en we hebben ook project managers die alles in goede banen leiden.” Door met freelancers te werken, kan Eveline haar klanten telkens van de beste profielen voorzien en zorgt ze dat er een team wordt samengesteld op basis van wat haar klant nodig heeft.
Internationale groei
De plannen met The Growth Agency zijn groots en de eerste stappen naar internationale uitbreiding werden gezet. “We vertrekken binnenkort voor een maand naar Malta om daar een team uit te bouwen. Daarnaast willen we ook in Engeland meer business genereren en zo uitgroeien naar een internationaal agency.” Maar een internationaal agency uitbouwen is niet het einddoel, vertrouwt ze mij nog toe. “Ik wil een SAAS, Software As A Service, in marketing ontwikkelen.”
De groei brengt ook voor Eveline grote veranderingen mee, waar ze in het begin 90% zelf inhoudelijk bezig was, gaat het nu veranderen naar structuur vinden en bewaken, klanten onderhouden en nieuwe klanten binnenhalen, strategische setups doen,…
Meer met minder
Als ondernemer in België betaal je veel belastingen. “Om die belastingen zo laag mogelijk te houden, moet je veel kosten maken. Een grote auto, verzekeringen, een kantoor, een laptop, smartphone,… Maar daar wil ik vanaf. Ik ben bezig met zo veel mogelijk kosten te cutten, zodat ik meer kan investeren in mijn bedrijf.”
Waar het op businessvlak meer en tegelijkertijd minder wordt, zoekt Eveline privé juist meer ‘minimal’ te leven. “Zo wil ik mijn auto verkopen en beginnen met Poppy. Op termijn zou ik zelfs graag mijn appartement verkopen, geen vaste woning meer hebben en veel reizen. ‘The Digital Nomad life’. Ik heb het geluk dat ik niet locatiegebonden ben, dus het kan. Ook spullen wil ik zo veel mogelijk wegdoen, je hebt helemaal niet zo veel nodig. De leukste herinneringen die ik heb zijn aan momenten, niet aan dingen.”
Lange dagen…
Een normale dag kent Eveline niet, elke dag is anders. “Ik zit altijd een beetje overal. Soms sluit ik mij een hele dag op om een strategisch plan uit te denken. Deze periode zijn er dan weer veel strategische meetings om de fundamenten voor 2018 te leggen. Chatten met onze freelancers, klantencontacten, nieuwe medewerkers inwerken, de nieuwe website afwerken. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft!”, lacht ze.
Maar met werkdagen van 5 uur ’s morgens tot 12 uur ’s nachts moet ze ook een beetje oppassen want een burn-out ligt op de loer. “Ik heb al op het randje gestaan. Rare kwaaltjes, oorsuizingen, complete shutdown op het einde van de dag… Ik probeer nu minder gejaagd te leven en ‘koop’ mezelf tijd vrij door te experimenteren met nieuwe businessmodellen.” Momenteel is ze ook nog op zoek naar een internationale businesscoach, om meer te kunnen optimaliseren en zo weer tijd extra te winnen.
Inspireren en geïnspireerd worden
Inspiratie haalt Eveline op dit moment uit het boek ‘The 4-hour work week’ van Tim Ferriss en als ze dan toch eens een momentje tijd heeft, luistert ze graag naar podcasts of kijkt ze video’s over bepaalde topics om bij te leren.
Afsluiten doen we met niet een maar twee tips voor starters! “Als beginnend freelancer moet je opdrachten kiezen waar je veel kan bijleren. Ook niet meteen zeggen dat je iets niet kan. Zoek het op en je misschien laten adviseren. En je moet ook durven vertrekken wanneer je voelt dat er daar niets meer bij te leren valt.”
Ook benadrukt ze nog eens het belang van een netwerk. “Door veel te netwerken en aan iedereen laten weten wàt voor opdrachten je doet, denken mensen veel sneller aan jou wanneer er effectief zo’n opdracht voorbij komt. Je moet werken aan je personal brand en ook niet bang zijn om ermee naar buiten te komen. Speel opdrachten door aan concullega’s en wees niet bang om dingen te vragen!”
Eveline, dank je wel voor een super inspirerende babbel!